ההרגל… קמתם בבוקר, עוד יום בשבוע, לחצתם על מכונת הקפה – היא כבר טוחנת את הפולים ובזמן שאתם מצחצחים שיניים, אתם שומעים כבר את טפטוף האספרסו נמזג לכוס.
התיאור לעיל הינו סוג של הרגל (Habit). לכל אחד מאיתנו יש הרגלים כאלה ואחרים. אנו יודעים כי הרגל הינו רוטינה או התנהגות הנוטה לחזור על עצמה באופן לא מודע. כך למשל, בימים אלה רובנו מדליקים את נרות חג החנוכה – כמה מכם שאל מדוע אנחנו מוסיפים כל יום נר עד השלמת החנוכייה? ואיננו מתחילים מחנוכייה שלמה ובכל יום מורידים נר? – זהו הרגל עליו גדלנו בילדות.
ההרגל נוצר באופן אוטומטי מאחר והוא כבר התבצע לעיתים קרובות בעבר. השימוש באפקט 'ההרגל' מוטמע במספר אופנים ושיטות אותן למדנו מחברות טכנולוגיה רבות, אשר מבצעות בתהליך ההרגל שימוש באפליקציות שונות. למשל: קיימות מערכות שלמות שלמדו כי ההרגל שלנו לאחר שהתעוררנו בבוקר הוא לבדוק את מצב השווקים הפיננסים ולכן יציגו לנו תמונה עדכנית (בצבעים מתאימים). דוגמא נוספת שניתן להציג בנויה על אופן בניית מסמכים שאנו ממלאים בבואנו לקבל או לחדש את הדרכון שלנו – האם שמתם לב כי תמיד השדה הראשון מתייחס למספר תעודת הזהות שלכם, האם שאלתם את עצמכם מדוע המספר הזה כל כך חשוב?
יתר על כן, ניתן לראות ולהיווכח כי הדבר אף מוטמע באתרי אינטרנט שונים, מהחנות הדיגיטלית ממנה אתם רוכשים את פריטי הלבוש ועד לטופס של חברת אשראי, המעניקה הלוואות ועושה שימוש בסוגים שונים של הרגלים – הרגלים אלה מלמדים על ממלא הטופס המון, החל מאופן החשיבה בו משתמש הקצה מתחיל לנתח את הטופס, הזמן שהוא מקדיש לכל שדה וכן כיצד בחירת התשובות (מתוך מגוון תשובות) עשויות להשפיע על ניתוח המידע שנובע מתוך הטופס.
מחקרים בשנים האחרונות, יודעים היום לומר כי לשנות הרגל זהו תהליך ואיננו אירוע נקודתי, עוד מצוין כי טווח זמן של 66 יום הינו הטווח בו ניתן ליצור או לבצע שינוי של הרגל חדש/קיים. אפקט הימים האלה מאפשר למערכות ניטור כאלה ואחרות, בדגש על מערכות ניטור ברשתות החברתיות ,לזהות בנקל ובטווחי זמן קבועים – שינוי של הרגל ומכך להסיק מסקנה פעילה על שינוי של התנהגות (לחיוב ולשלילה).
לפניכם מחקר אחד מיני רבים;
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ejsp.674
כלומר, מעקב אקטיבי על הרגל מסוים יכול להיות מקור מידע ראשוני על התנהגותו של פלוני אלמוני, זאת וגם זאת הדבר מאפשר לבצע ניטור של אותם הרגלים ולחפש את מקור השינוי ו/או קיומו של הרגל חדש – ככזה לבצע 'גזירה' של התנהגות אחרת – מסקנה חדשה.
הרגל הוא חלק מתוך מארג עצום של מידע ונתונים שהאפליקציות אוספות ולומדות עלינו על מנת לייצר תמונה דיגיטלית על משתמש הקצה ומכאן ללמוד ולהסיק מסקנות כיצד אותו משתמש רגיל ו/או יפעל בעתיד.
* רונן חן, יועץ עסקי ויזם טכנולוגי חבר לשכת היועצים העסקיים והניהוליים בישראל, המתמחה בתורת המשחקים ובייעוץ טכנולוגי