בעידן של אי ודאות תקציבית, שינויים תכופים במדיניות ציבורית, ותחרות גוברת על תשומת הלב של הציבור והתורמים כאחד – עמותות רבות מוצאות עצמן במאבק מתמיד, לא רק על קיום המטרות החברתיות שלהן, אלא אף על עצם קיומן.
יחד עם זאת, מה יקרה אם נשנה את נקודת המבט?
מה אם עמותה לא באמת צריכה רק לשרוד אלא אף יכולה ממש לצמוח – על בסיס ערך, יצירתיות וחדשנות?
חדשנות בעמותה – לא רק גימיק טכנולוגי
עת מדברים על חדשנות, רבים מדמיינים אפליקציות או מערכות חכמות. אלא שבעמותות, חדשנות יכולה להתחיל דווקא באופן החשיבה, הווא אומר;
- חשיבה מחדש על שירותים קיימים
- איתור קהלים שלא שירתה עד היום
- פיתוח מודלים המבוססים על הכנסה – לצד שליחות
כך למשל, קרה בעמותות שייעצתי וליוויתי, ופיתחו סדנאות פרונטליות בתשלום לחברות עסקיות ולציבור, והצליחו לממן באמצעותן פרויקטים נוספים.
לצמוח במקום להגיב: מנטליות של הזדמנויות
צמיחה תמיד מתחילה מבפנים. עת עמותה רוצה לגדול – על מנהליה לשאול:
- אלו משאבים יש לי שאחרים צריכים?
- אילו שיתופי פעולה אסטרטגיים ניתן לפתח?
- מה אפשר להציע בתשלום מבלי לפגוע בליבה הערכית
במקום להמתין למענק הבא ולהיות תלויים רק בו ובתרומות– הזמן להתחיל ליזום הוא עכשו.
מוצרים, שירותים, חוויות – המייצרים ערך והכנסה גם יחד
עמותות רבות מחזיקות נכסים שאינם ממומשים:
- מרצים מומחים
- קהילה מעורבת
- מתודולוגיה ייחודית
כל אלו יכולים להפוך בקלות למוצרים ושירותים: סדנאות, תוכניות ליווי, תוכן דיגיטלי, הכשרות מקצועיות, הרצאות לקהל חיצוני ועוד. אין מדובר רק בהכנסה – אלא על פוטנציאל לערוצי השפעה נוספים.
האם צעד זה מתאים לכל עמותה?
לא בהכרח. ישנן עמותות, המבוססות על אוכלוסיות שאין יבאפשרותן לשלם, או כאלה התלויות בתקציבי מדינה. יחד עם זאת, גם במקרים כאלה – ניתן לאמץ עקרונות מהעולם העסקי:
- אופטימיזציה של משאבים
- מיתוג ודיפרנציאציה
- בניית קהילה ומעגלי שותפות
- כלים ניהוליים וגמישות אסטרטגית
אם כך, איך מתחילים? ב- 3 צעדים פשוטים
- . מיפוי משאבים קיימים: מה יש לנו, שיכול להפוך למוצר או שירות?
- . חשיבה יצירתית קבוצתית: סיעור מוחות עם הצוות והמתנדבים – דווקא שם תמצאו את הרעיונות הגדולים
- . פיילוט קטן: לא צריך להפוך הכל ביום אחד. בחרו רעיון אחד והוציאו אותו לפועל בהיקף מצומצם.
ולסיכום: אפשר גם וגם
עמותה אינה צריכה לבחור בין ערכים להכנסות.
ניתן – ומומלץ – לשלב ביניהם.
חדשנות עסקית בעמותות איננה כלל סטייה מהדרך, אלא הרחבה של הדרך.
במציאות משתנה, מי שלא מעז להשתנות– נשאר מאחור.
אם אתם שוקלים להכניס חדשנות וצמיחה לעמותה שלכם – מזמינה אתכם לשיחה עימי. יחד נזהה את הפוטנציאל, נבנה רעיונות, ונצא לדרך חכמה ומשפיעה יותר.
אור-לי אסיה, יועצת ואסטרטגית לפיתוח עסקי יצירתי, חדשנות ואסטרטגיות שיווק, מרצה ומפתחת הדרכות וסדנאות , מתמחה בעמותות וארגונים.