יזמים אוהבים לחשוב על מצגת משקיעים ככלי שיווקי. כלי שנועד להרשים, לרגש, למשוך תשומת לב.
אבל משקיעים – במיוחד אלו שרואים עשרות פיצ'ים בחודש – לא מחפשים הופעה מרשימה.
הם מחפשים החלטות טובות. ודווקא כאן, מצגת שנבנתה נכון יכולה להפוך לכלי קריטי שמאפשר להם להבין, להשוות, ולזהות אם מדובר בהזדמנות אמיתית או באשליה עטופה בעיצוב יפה.
משקיע טוב לא נבהל מאקסלים. הוא נבהל מהיעדר פוקוס.
כשהמצגת ברורה, ממוקדת, ונשענת על חשיבה עסקית אמיתית – היא עושה סדר. היא מראה שיש פה צוות שלא רק חושב על המוצר, אלא גם על הדרך בה הוא יפגוש שוק אמיתי, לקוחות אמיתיים, ויביא ערך לאורך זמן.
אז מה עוזר למשקיע לקבל החלטה?
-
להבין את גודל ההזדמנות ואת פוטנציאל הצמיחה
-
להכיר את הצוות ולזהות שיש לו את היכולת (והניסיון) להוביל את המיזם קדימה
-
לזהות בידול ברור מול שחקנים קיימים
-
לראות שהיזמים מבינים מה לא יודעים עדיין – ושואלים את השאלות הנכונות
מצגת טובה עושה סדר, לא רעש
במקום להציף את המשקיע בגרפים, באזזים, וסופרלטיבים – מצגת חזקה:
-
מתחילה בהגדרה מדויקת של הבעיה, מזווית הראייה של הלקוח. משקיעים צריכים לראות שיש צורך אמיתי, שיש מי שיהיה מוכן להכניס את היד לכיס ולשלם.
-
מציגה את הפתרון בצורה פשוטה וברורה (ולא טכנית מדי). אם הבעיה או הרקע הוצגו נכון – יהיה קל לראות איך המיזם מהווה את הפתרון הנכון.
-
בונה את הסיפור העסקי – מי הלקוחות, איך מגיעים אליהם, מה גודל השוק. להתייחס לשוק הרלוונטי, לא לזרוק מספרים כלליים.
לגבי הלקוחות – להפריד בין משתמשי הקצה ללקוח, כשהם שונים. -
מציגה את המודל העסקי ואת הנחות היסוד – בלי להבטיח אקזיט תוך שנתיים. אפשר להציג יותר ממודל אחד, במידה וקיימת התלבטות או חושבים על קהלי מטרה שונים.
-
שמה את הצוות בפרונט – עם דגש על רלוונטיות ולא רק על תפקיד. באה להראות שהצוות יכול לבצע את התכניות, לא רק ליזום אותן.
וזה לא אומר שצריך לוותר על עיצוב. להפך – עיצוב טוב הוא זה שתומך במסר, לא מסתיר אותו.
השקעה טובה מתחילה בהבנה טובה
משקיעים לא צריכים עוד סיפור. הם צריכים תובנות מבוססות.
הם צריכים לראות שהצוות מבין את השוק, מבין את עצמו, ויודע להסביר את זה לאחרים. במילים פשוטות. עם היגיון. ובלי טריקים.
וכשזה קורה – הפגישה הבאה כבר לא נראית כל כך רחוקה.
* ג’וד ברק, יועצת עסקית ואסטרטגית מצגות.
מלווה סטארטאפים בכל שלבי הדרך, עם התמחות בגיבוש תוכנית עסקית, מצגות משקיעים, והעברת מסרים מורכבים למקבלי החלטות. מחברת הספר The Startup Playbook, מרצה מבוקשת בישראל ובעולם.
תחת הסלוגן "Getting You Investor Ready" היא מסייעת ליזמים להגיע למשקיעים כשהם מוכנים ומכירים את המיזם שלהם לעומק.