המאמר פורסם ע"י: משרד "אורי דהן ושות' – ייעוץ כלכלי ועסקי, השקעות וגיוס הון"
אתר המשרד: www.uri-dahan.com
מייל המשרד: info@uri-dahan.com
המכפיל הוא מדד מקובל הבוחן את היחס בין שווי החברה בשוק לבין רווח החברה. ניתן להתייחס למכפיל גם כפרמטר הצופה תוך כמה שנים תוחזר ההשקעה בחברה. הצדקתו הכלכלית של המכפיל מקורה במודל המניח את חלוקת מלוא רווחי החברה כדיבדנדים ושיעור צמיחה קבוע ברווחיות לאורך זמן.
מבחינה טכנית המכפיל הוא שבר (יחס בין מונה למכנה,) והוא יהיה גבוה יותר ככל שהמונה גבוה יותר ו/או המכנה נמוך יותר. ככל שהמונה גבוה, כלומר שווי חברה גבוה יותר, כך נוכל להסיק כי המשקיעים מאמינים בחברה, בסיכויי צמיחתה וב"ביצועיה הטובים." עם זאת יש לשים לב שמכפיל גבוה יכול לנבוע גם ממכנה נמוך יותר, כלומר רווח חברה נמוך יותר!
האם המכפיל הינו כלי או מודל בעל ערך להערכת מניות וחברות ?
התשובה היא לעיתים כן, וגם אז באופן חלקי (ראה יתרונות וחסרונות בהמשך.) ערכו של המכפיל בעיקר בהיותו מדד המאפשר השוואה זמינה ומיידית למגוון של מכפילי חברות אחרות, כלומר, תוך רגע ניתן לדעת (מהתבוננות בעיתון, למשל) מה מכפיל החברה בה אנו מתעניינים ביחס לחברות דומות אחרות. בעוד שאם נרצה לנקוט בגישות יסודיות יותר להערכת החברה והשוואתה לחברות אחרות, נאלץ להשקיע זמן ומשאבים בקבלת תשובות דומות, שאיכותן גבוה יותר.
יתרונות המכפיל
1. קל ופשוט לחישוב, מתקבל ע"י חלוקת שער המניה לרווח (המגולם, במקרה של דוח לתקופה קצרה משנה.) שני נתונים אלו גלויים וזמינים בחברות ציבוריות.
2. עצם היותו של המכפיל מקובל על מרבית המשקיעים בשוק, מחייבת התייחסות אליו כפרמטר רלוונטי בהחלטת השקעות, ולו רק כפרמטר להשוואה ביחס לחברות דומות.
חסרונות המכפיל
1. בחישוב המכפיל משתתפים שני מספרים בעלי אופי שונה. הרווח של החברה הינו נתון חשבונאי המתאר את ביצועי החברה בתקופת זמן מסוימת בעבר, ואילו שוויה של החברה הינו נתון כלכלי (מחיר שוק,) המשקף, בין השאר, תחזיות של המשקיעים לגבי עתידה של החברה.
2. יש לנהוג כפל זהירות במכפיל המבוסס על נתונים רבעוניים, כיוון שהדוחות הרבעוניים אינם מבוקרים, ולעיתים קיים פער בין הרווח השנתי המגולם על סמך הדוחות הרבעוניים לבין הרווח השנתי בפועל, כפי שמדווח בדוח השנתי וכן מכיוון שמכפיל המבוסס על דוחות רבעוניים, לרוב אינו מביא בחשבון השפעות עונתיות.
3. חישוב המכפיל על סמך הרווח המדווח מתעלם מהכנסות/הוצאות חד פעמיות, שאינן נובעות מהפעילות העסקית הרגילה של החברה (אם היו כאלו.) כדי להקטין את הטעות הנובעת מכך, יש לתקן את הרווח בהתאם.
מובן כי תיקון תוצאת החברה הנבדקת בלבד מטעה, שכן המכפיל הינו, כאמור נתון לצרכי השוואה ואינדיקציה ביחס לחברות דומות אחרות, על כן יש לתקן במקביל, את כל נתוני החברות אליהן אנו משווים את תוצאת החברה הנבדקת.
נסייג את הנאמר לעיל בכך שלא תמיד ניתן לקבל מהדוחות הכספיים את כל המידע הרלוונטי על מנת לקזז מהרווח את כל ההכנסות או ההוצאות החד פעמיות שיש לקזזן. בפרט אמור הדבר לגבי דוחות רבעוניים.
4. חסרונו העיקרי של המכפיל הינו בהעדר התייחסות פרטנית לנתוני החברה כגון למצב השוק בו פועלת החברה, לשיעור הצמיחה של החברה בשנים הבאות, לרמת הסיכון האישית של החברה וכד.' המכפיל למעשה מניח מספר הנחות חזקות כגון העדר שיעור צמיחה, רמת סיכון דומה. במובן זה המכפיל מהווה מקרה פרטי של מודל רחב יותר להערכת חברות. מודל רחב אשר אינו מניח הנחות בנקודת המוצא, אלא מיישם את הפרמטרים האישיים של כל חברה.